Eli juu Wuhaniin taas palattu.
Oli aika railakas ja samalla rentouttava viikko Kiinan suurimmassa kylässä. =)

Miten homma eteni:
Lauantaina aamulla oli lähtö(edellisenä iltana oli Mariannen kaverin Lauran syntymäpäiväjuhlat) ja hiukan heikko-olo! Itse lähdin kuitenkin etuajassa kujalle syömään. Muita ei ruvennut kuulumaan niin soitin ja kyllä ne sieltä sitten portille tuli(15-25 minuuttia myöhässä) paitsi Pate ja Mikko!!! Jätkät heräs neljä minuuttia sen jälkeen ku olis tarvinnu jo portilta lähteä ja niitä siinä sitten odotetiin ja ku tiesi jo etukäteen että kuskin reittivalinnan mukaan voisi käydä niin että olisi tullut vähän turhan kiire(ja ne jotka mut tuntee niin tietää että inhoan ylikaiken odottamista!).
No kuskit oli pelimiehiä/naisia ja tajusivat käyttää kaupungin kiertävää "moottoritietä" (sekin oli kiinan malliin ihan kuoppanen!)

Shanghaihin saavuttiin ja Maglev asemalle. Eli Maglev on näitten kiinalaisten yksi tapa osoittaa että kyllä meillä on ja me osataan. Juna mikä kulkee 431km/t:ssa!!!! Eli tollanen on meikäläisen uusi nopeus ennätys maanpinnalla(tai se on levitaatiojuna, mutta kuitenkin).
Matka junalla lentokentältä kaupunkiin (30km) kesti 8 minuuttia! (Oli jännää ku toinen vastaava tuli vastaan 350 lasissa! Humahdus vaan)

Ensi töiksemme menimme Kebabille!! Siis kyllä maistui hyvälle!
Sitten vähän piraatti markkinoille ostelemaan ja metrolla kohti hostellia.
Hostelli löytyi pienen etsinnän jälkeen ja totuus paljastui. Meidän varaus ei pätenyt taaskaan. Joten minä, Sanna ja Laura saatiin 4 hengen dormi ja jätkät meni 8 hengen dormiin.
No saatiin se pienempi huone samaan hintaa, että se hyöty siitä varauksesta oli!
Hostelli oli muutenkin todella tasokas ja siinä oli myös hotelli samassa. En kyllä ymmärrä kuinka joku viittii maksaa siitä hotelli puolesta jos hostellin puoli oli noin siisti??

Siitä sitten lähdettiin vähän juhlimaan. Tavattiin Paten kaveri Mikko ja hänen opiskelu kavereita(Shanghaista siis) Jazz clubilla, joka sitten osottautui aivan törkeen kalliiksi(noin Wuhanissa asuvalle(ei suomi hintoja vieläkään)). Minä ja Mikko(Airosto) lähettiin sitten Open baariin. Nimi kertoo jotain mutta todellisuus paljastuu kun menee sisään. hinta 120 yuania(eka kerta ku Kiinassa maksoin baariin sisälle), mutta se sisälsi koko illan juomat! :p
Ja me...
Lisäksi näimme kännisen kiinalaisen ja tosi kännisen kiinalaisen. Tappeleva Kiinalainen!! Se ilta oli sellainen.

Sunnuntai : (Kämppikseni lausahduksella kiteytettynä: Krapula tulee, minä määrään päivän! Päivä meni ihan vaan ollessa, mutta iltapäivällä sitten lähettin taas metrolla keskustaan(siis kyllä toi metro vaan on kätevä ja yksinkertainen kulkuneuvo). Käytiin Taco Bellissä syömässä ja oli iso pettymys. Annokset törkeen pieniä ja Henkan kanssa tilattiin kannu Sangriaa niin siitä riitti molemmille 1,5 lasia! Tosi kivaa.

Siitä jatkettiin kävelemään yhtä valuistampaa katua minkä olen koskaan nähnyt. Oli neonvaloja ja isoja taloja joka puolella. Nyt ymmärtää sen Shanghain valot jutun mistä olen joskus kuullut puhuttavan. Niitä valoja kyllä piisaa. Aamulla olin katsonut netistä osotteen Hard Rock Cafe Shanghaihin. Google osas kertoo ja pyysin respan tyttöä kirjottamaan sen ylös. No illalla ku sinne sitten taksilla kauhee matka kurvattiin niin taksi ajoi jonkun aivan törkeen kalliin hotellin pihaan. Siis mitä...! Hotellin pikkolo osas kertoa et kyseinen paikka oli jo suljettu ja että shanghaissa ei ole toista. No niin se vaan menee. Netti ei aina ole oikeassa(tai ajan tasalla). =)
Käytiin Starbuck'sissa (eka kerta mulle) ja juotiin siellä sitten kaffet ja naureskeltiin omiamme. Oli ihan hyvää kahvi vaikka aika ylimainostettua. Kyllä Raision Esson kahvit on ihan yhtä hyviä. :D

Kahvin jälkeen lähettiin kävelemään taas ja tultiin ison ostoskeskuksen luokse joka oli täynnä maailman kuumimpien suunnittelijoiden ja vaatemerkkien liikkeitä. Esimerkkejä hinnoista: läpsyt nahkaiset 205€, verkkopaita 180€, kalastaja hattu 170€... Lista on huikaiseva ja kaikkein kalliimpiin paikkoihin ei uskallettu edes mennä tai katsoa. Samoja vaatteita ja laukkuja myydään metroasemilla 1,80 €urolla. ;)

Maanantai: Nukuttiin pitkään ja hartaasti. Taas fake-market ja kiertelyä.
Iltapäivällä Jin Mao tower. Rakennuksen korkeus yli 400 metriä. Oltiin itse 340 metrin korkeudella. Sieltä pysty kattomaan suoraan keskellä olevaan hotellin aulaan ja oli aika huikea näkymä muualle Kiinaan. Oli onnistunut ajoitus. Mentiin jo vähän ennen auringon laskua joten siellä ei kauheesti ollut porukkaa ja sitten tuli pimee ja otettiin kuvia ja alas. Alhaalla monen sadan metrin ja tuhansien ihmiste jono(mun mielestä ainakin)!
Juu kuvat kertoo vähän enemmän.

Tästä sitten joen rantaa pitkin käveltiin ja etittiin Hooters. Se löytyi ja syömään. Vähän on ylimainostettu paikka. Tai sitten kiinalaisten naisten muodot vaan eivät oikein sovi kyseisen perheravintolan imagoon. Mutta ruoka oli herkullista ja kallista. 1000 yuania 8 henkeä!
Juu ja ruuan jälkeen metrolla takas hostellille myivät meille lipun hostellille asti mutta eivät kertoneet että ei sinne asti enää mene metroa! No yuani meni hukkaan. Siitä sitten taksi alle. Neljäs taksikuski tiesi vasta missä päin meijän hostelli sijaitsee. Siis Wuhanissa on ihan sama mihin taksilla haluat mennä jos sulla on vaan esittää osote niin kuski sut vie, mutta Shanghaissa kuskit eivät osanneet mihinkään!!!!

Tiistai:
Kävin Jennyn kanssa laskettelemassa(Jenny on tuttu jo meidän muilta matkoilta tai lähinnä kyllä Pekingistä)! Okei ei se ihan samanlaista ollut ku ulkona suomessa mutta laskemista kuitenkin. Lumi oli pientä raetta ja sitä oli irtona vaikka kuinka paljon.
Ei tämä lysti kyllä kallista ollut 138 yuania ja sisälsi laskuvaatteet ja sukset sun muut(ja kaks tuntia).
Tuli nyt sitten koettua sisälaskettelu ja ei ole kyllä mitään hinkua enää uusiksi mennä.
Laskemisen jälkeen hostellille.
Lähdin Paten, Lauran ja Essin kanssa(paten "kaveri") reissuun. Mentiin Essin ja heidän kampukselle toiselle puolen Shanghaita. Oli vähän hienompi ja koreempi ku tää meijän. Mutta meillä on kyllä mukavampi asumis muoto. Mitä siitäkin olisi tullut jos me Timon kanssa tää koko aika oltais asuttu samassa huoneessa ja ilman keittiötä tai mitään muuta.
Oli niillä siinä yhteis keittiö mistä tavarat tietty hävis tai joku muu käytti ja sitä rataa!
Go Wuhan!

Käytiin myös heidän "ruokakujalla". Hienoja ravintoloita ja sen sellasia. Ruoka listat englanniksi(?) ja ruoka länkkäri malliin, mutta oli kyllä hintaakin vähän erillailla ku meillä. varmaan kymmenkertainen hinta on paljon alakanttiin.

Sieltä sitten taksilla takasin hostellille ja after skitä!!!!! Party Party!
=)       8)   :l

Keskiviikko: Iso lepi! Siis kokopäivä alakerran sohvilla ja leffojen katsomista. Sen verran hoidettiin kouluasioita että soitettiin Mr. Xi:lle(Eli äijä kenen piti tulla torstaina Shanghaihin meijän kanssa käymään yrityksissä. Ei tullut). No saatiin Charyn numero siltä ja soitettiin sille. Ilmoitti että mennään seuraavana aamuna kello 9 sinne volkkarille. Eli siellä tavattaisiin.(noh)

Illalla mentiin osan porukan kanssa Intialaiseen syömään. Oli taas ihan törkeen hyvää safkaa(Shanghaissa on paremmat ruuat ku Wuhanissa. No se on niin länkkäriä että varmaan johtuu vaan ikävästä). Viimeksi kun söin(muutama vuosi sitten) Intialaista niin hikoilin ja muutenkin valuin kuin pieni porsas. Nyt vissiin on vähän noihin mausteisiin tottunu ku olis voinu helposti syödä keskivahvan(ja enne mieto oli tiukkaa mulle). Miltähän se ruoka suomessa mahtaa maistua ku tulee takas??? (Ei varmaan miltään, joten omat mausteet aina ravintolaan mukaan) :)

Torstai: Nyt tajusi sen suurkaupungin ruuhkan. Satoi sopivasti vettä ja taksia ei vaan saanut! Siis ne ei ottanu meitä kyytiin ja reilun puolen tunnin venailun jälkeen soitto Charylle ja ilmotettiin että myöhästytään tunti tai kaksi. Eikun Hostellile takas ja venaamaan heijän jotain pikkubussia. Se tuli ja vei meijän oikeeseen paikkaan.
Tunti myöhässä.

No nyt sitten suurin piirtein tiedän millasta hommaa vanhemmat on ruotsissa tehnyt. Aika mielenkiintosta puuhaa oli ja siellä volkkarit vaan valmistu. Oli kyllä tosi mielenkiintonen!
Sieltä sitten paikallisbussilla ja metrolla toiselle puolen kaupunkia(2 tuntia) katsomaan Kiinan nopeinta tietokonetta. (Sekin oli vähän sellanen mahtailu kapistus ku jenkin ja japanilaiset rupes tekemään supertietokoneita niin kyllä kiinakin peressä)
Oli todella tylsää!!!!!! Oli koneessa tehot kohdillaan.

Shoippailujen(siis kuulostan jo ihan muijalta ku kokoajan juoksen ostoksilla) kautta takas hostellille(niin meijän koulu oli tällä hoidettu. Siis tämän viikon osalta. Aika helpot paripojoo) kiireellä suihkuun ja valmiiks Japanilaista ravintola reissua varten. No miten kävi nälkä kasvoi ja kesti ja kesti. Tietyistä mainitsemattomista syistä! Rupesin kiukuttelemaan(myönnän sen ku oli niin järkky nälkä). Puoltoista tunti myöhässä sitten päästiin syömään. Homman nimi. 150 rämpyllää(Shanghailaisten käyttämä nimi rahayksiköstä) niin paljon sai syödä ja juoda ku jakso!!!!!! Ja me syötiin. Simpukat ja sushit sun muut! Oli kyllä maailman parasta lihaa mitä se meijän kokki siinä pöydäss valmisti. Kuvat kertoo paljon millanen oli ruuan valmistus mutta kuvat ovat mikon kamerella, että voi hetken kestää.

Siitä ilta sitten lähti taas kulkemaan. Liittyttiin Saksalaisten(Inka ja sen kaverit)(Jos et tiedä kuka on Inka niin tutki pekingin tapahtumia) seuraan ja sen sellasta. Mutta me suomalaiset oltiin viimeset asiakkaat ja meihin viissiin jo vähän kyllästyttiinkin.
Siitä yö baarissa ja nähtiin oikein kunnon tappelukin. Oli vähän kiinalaisten pokejen toiminta erillaista ku suomessa tai muissa sivistys valtioissa. Ne osas ihan oikeesti Kung Futa ja ne käytti sitä todella tylysti.

Mutta oli kyllä hauska ilta kaikin puolin!!

Perjantai: Ei kommentoitavaa.
Tai saatiin kutsu yhen suomalaisen äijän ja kiinalaisen naisen kihlajaisiin lauantai illaks. Ihan vaan se sattu huomaamaan
(kuuli) et ollaan suomalaisia ja kutsui jouduttiin kieltäytymään, mutta se ymmärsi. :p

Lauantai sitten oli vaan odotusta ja pakkailua. Osa meni käymään viel ennen kentälle menoa(matkan varrella) ostoksilla. Itse jäin Henkan, Mikon, Timon ja Sannan kanssa pelaan korttia ja syömään Pizzaa(parast mitä kiinassa on tarjottu ja suomessakin monet paikat häviää)
Vähän sellainen viimetinkaan kentälle pääsy siitä tuli mutta ajoissa oltiin, mutta kone ei! Tunti lisä odotusta ja sellai. Mutta yöllä sitten oltiin jo kämpillä ja hyvät yö unet takana. Pyykitkin jo kuivumassa.

Shanghain reissun kiteytys: Hieno mutta kallis!